Reklama

• 18 kwietnia 2014
  • wyświetleń: 3122

PZS 2 na praktykach w Czechach

W dniach od 6 do 11 kwietnia uczniowie z klas II technikum żywienia i usług gastronomicznych i III technikum w zawodzie kucharz z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie gościło w szkole zawodowej w Podbořanach w Czechach.

------

Wyjazd był efektem współpracy pomiędzy naszymi szkołami. Młodzież dotarła na miejsce w niedzielę wieczorem i mimo zmęczenia wszystkim dopisywał dobry humor. Zostaliśmy bardzo mile przyjęci, poczęstowani kolacją i zakwaterowani w internacie szkoły. W poniedziałek odbyło się spotkanie organizacyjne, poznaliśmy strukturę kształcenia zawodowego w Czechach, obejrzeliśmy szkolne pracownie, warsztaty oraz obiekty sportowe, z których uczniowie mogli korzystać w czasie pobytu. Po południu pojechaliśmy na zorganizowaną przez stronę czeską wycieczkę do Pilzna. Po spacerze po starówce miasta zwiedziliśmy browar Pilsner Urquel.

We wtorek i środę nadszedł czas na pracę w grupach w pracowni gastronomicznej. Uczniów podzielono na zespoły polsko - czeskie, których zadaniem było sporządzenie potraw kuchni czeskiej. Pod kierunkiem nauczycieli przygotowali zestawy obiadowe i desery. Sporządzone potrawy okazały się pyszne! We wtorek po południu udaliśmy się na wycieczkę do Karlsbad (Karlowe Wary), gdzie zwiedziliśmy Jan Becher Muzeum i poznaliśmy historię produkcji Karlowarskiej Becherowki - likieru o działaniu leczniczym. Mieliśmy też okazję do spaceru po tym przepięknym górskim uzdrowisku, słynącym z niepowtarzalnego klimatu i wód mineralnych o właściwościach leczniczych bijących z 79. gorących karlowarskich źródeł.

Wizyta w szkole partnerskiej w Podbořanach: 6-11.04.2014 · fot. PZS nr 2

W środę wieczorem odbyły się polsko - czeskie rozgrywki w siatkówkę. Młodzież znakomicie komunikowała się ze sobą w języku polskim, czeskim, angielskim i niemieckim. Była to okazja do wspaniałej zabawy i integracji naszych uczniów z czeskimi kolegami. Następny dzień spędziliśmy w Pradze. Spacer po stolicy rozpoczęliśmy od dzielnicy Hradczany i znajdującego się tam zamku,
w którym mieści się obecnie kancelaria prezydenta. Przez zamkowe dziedzińce przeszliśmy do Katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha. Ta gotycka budowla robi ogromne wrażenie. Zwróciliśmy uwagę na piękne witraże, mogliśmy podziwiać znajdujące się tam czeskie klejnoty koronacyjne - jabłko, koronę i krzyż.

Podziwialiśmy przepiękny widok z Hradczan na Malą Stranę - pełną kościołów, pałaców i ogrodów oraz urokliwych uliczek. Następnie przeszliśmy na Most Karola - jedno z najsłynniejszych miejsc w mieście. Spotkaliśmy tu malarzy sprzedających swoje obrazy, osoby rysujące w kilka minut karykatury i portrety oraz sprzedawców wszelkich możliwych pamiątek. Podziwialiśmy posągi świętych zdobiące most.

Mostem Karola przeszliśmy na drugi brzeg Wełtawy, na Stare Miasto. Część budowli znajdujących się tu pochodzi nawet z IX w. Na Starym Mieście obejrzeliśmy Ratusz Staromiejski. Główną atrakcją tego miejsca jest XV wieczny zegar astronomiczny - Orloj, na którym o pełnych godzinach można obserwować ruchome figury apostołów i wysłuchać melodii granej na cztery strony świata. Przebywając na Rynku Staromiejskim podziwialiśmy ten zegar, piękne kamienice i pomnik Jana Husa. Praga zachwyciła wszystkich atmosferą i architekturą. Po powrocie nadszedł czas pakowania i pożegnań.

Pobyt w Podbořanach był bardzo miły. Młodzież zawarła wiele nowych znajomości, zwiedziła wiele ciekawych miejsc. W praktyce sprawdziła znajomość języków obcych oraz poznała kuchnię czeską.

Maria Potyka

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "PZS nr 2" podaj